НОВИЙ ЄВРОПЕЙСЬКИЙ СУД
З ПРАВ ЛЮДИНИ ТА УКРАЇНА
Новий Європейський суд з прав
людини
Рішення про створення нового Європейського суду з прав людини було прийняте
під час зустрічей на найвищому рівні глав держав і Віденського уряду в 1993
році та підтверджено у Страсбурзі в 1997 році з огляду на зміни та труднощі в
новій Європі, які виникли у зв'язку з падінням Берлінської стіни.
Новий Суд, що міститься у Страсбурзі та існує в рамках Ради Європи і
діяльність якого визначена Протоколом №11 до Європейської конвенції з прав
людини, розпочне свою роботу з 1 листопада 1998 року. Він замінить нинішній
механізм контролю за додержанням Конвенції (Комісію та Суд) — з метою його
вдосконалення.
Новий Суд складатиметься із 40 суддів, по одному від кожної держави-члена.
Судді обираються Парламентською Асамблеєю зі строком повноважень від трьох до
шести років.
Суддею нового Суду від України є пан Володимир БУТКЕВИЧ.
Старий та новий механізми контролю
за додержанням Конвенції
У старій двоступеневій системі усі заяви спрямовувалися до Європейської
комісії з прав людини, яка виконувала відбіркову функцію. Справи, оголошені
прийнятними, але за якими не було досягнуто дружнього врегулювання, потім
розглядалися або Комітетом міністрів Організації, або Європейським судом з прав
людини, рішення якого були обов'язковими для виконання країною, якої вони
стосувалися. Суд і Комісія мали визначену кількість сесій протягом одного року.
Новий Суд буде єдиним і діятиме на постійній основі, що надасть системі
захисту більшої оперативності та ефективності. Заявники матимуть прямий доступ
до Суду. Комітет міністрів Ради Європи більше не розглядатиме справ по суті,
однак і далі контролюватиме виконання рішень Суду. До виключної компетенції
Суду належатиме розгляд справ міждержавного характеру.
Новий Суд з моменту, коли розпочне свою діяльність, перебирає у своє
провадження всі справи, що були в провадженні старого Суду, який
ліквідовується. Щодо Комісії, то вона працюватиме іще протягом одного року, щоб
до 1 листопада 1998 року закінчити розгляд справ, оголошених прийнятними. Після
закінчення цього строку незавершені справи будуть перебрані у провадження новим
Судом, а Комісія припинить свою діяльність.
Контроль за виконанням рішень Суду щодо порушень був і залишається у віданні
Комітету міністрів. Комітет міністрів, зокрема, здійснює нагляд за тим, чи
вживаються державами заходи загального характеру з метою запобігання новим
порушенням (зміна законодавства, судочинства, норм і практики, зокрема
будівництво більшої кількості тюрем). Він також здійснює контроль за тим, щоб
справедливе відшкодування, встановлене Судом, було сплачене заявникові і, в
певних випадках, щоб інші конкретні заходи було вжито щодо заявника для
забезпечення йому повної сатисфакції (поновлення провадження у справі,
скасування постанови про заборону або конфіскацію, зняття з поліційного
нагляду, надання дозволу на проживання в певній місцевості тощо).
Європейська конвенція з прав
людини та Україна56
Дата підписання Конвенції
|
9 листопада 1995 року
|
Дата ратифікації
|
11 вересня 1997 року
|
Дата визнання права на особисту скаргу (Ст. 25)1
|
11 вересня 1997 року
|
Дата визнання юрисдикції Суду (Ст.46)2
|
11 вересня 1997 року
|
Останній член Комісії від України:
|
посада вакантна
|
Останній суддя Суду:
|
п. Володимир БУТКЕВИЧ
|
Комісія
Кількість зареєстрованих
Комісією заяв проти України
Від початку (до 30 червня 1998 року)
|
77
|
У 1997 році
|
3
|
(Загальна кількість зареєстрованих
Комісією заяв від початку: 41 880)
|
Кількість заяв проти України,
що визнані Комісією як прийнятні
Від початку (до 30 липня 1998 року)
|
—
|
У 1997 році
|
—
|
Суд
Кількість справ проти України,
переданих до Суду
Від початку (до 30 червня 1998 року)
|
—
|
Акти про наявність порушення
|
—
|
Акти про відсутність порушення
|
—
|
Кількість справ, що є у провадженні Суду
|
—
|
Інші (постанова про дружнє врегулювання тощо)
|
—
|
Комітет міністрів
Кількість справ, що не були
передані до Суду
і щодо яких прийнято рішення Комітетом міністрів
Від початку (до 1 жовтня 1998 року)
|
—
|
Акти про наявність порушення
|
—
|
Акти про відсутність порушення
|
—
|
Кількість справ, що є у провадженні Комітету
|
—
|
|
—
|
Інші (постанова про дружнє врегулювання,
справи, зняті зі слухання, тощо)
|
—
|
Справи, що можуть бути повернуті до Суду
|
—
|
* * *
До 30 червня 1998 року жодна справа проти Україна не дійшла до Суду і
Комісія ще не висловилася щодо прийнятності зареєстрованих скарг. Однак про
деякі заяви вона вже повідомила уряд:
Заява № 41220/98 (травень 1998 року) щодо умов тримання
заявника, засудженого до смертної кари.
Заява № 40679/98 (квітень 1998 року) щодо умов тримання
заявника, засудженого до смертної кари у квітні 1997 року.
Заяви № 39042/97 і 39483/98 (січень 1998 року) щодо умов
тримання осіб, засуджених до смертної кари.
Заява № 38812/97 (грудень 1997 року) щодо умов тримання
заявника, засудженого до смертної кари у 1994 році.
5 Визнання права для будь-якої фізичної
особи, неурядової організації або групи осіб, що вважають себе потерпілими від
порушення, вчиненого державою-членом, порушувати справу проти цієї держави,
було необов'язковим. Воно стає обов'язковим у новому Суді.
6 Разом з ратифікацією Протоколу
№11 усі 40 держав — членів Організації повністю визнають юрисдикцію Суду за
всіма справами, що стосуються тлумачення і застосування Конвенції.
|